Przypomnijmy, czego dotyczy problem. Obecnie wysokość emerytury jest ustalana na innych zasadach dla funkcjonariuszy pozostających w służbie przed 2 stycznia 1999 r. i tych, którzy zostali przyjęci do niej po raz pierwszy po 1 stycznia 1999 r. Taki podział wprowadziła ustawa z 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 166 poz. 1609), która weszła w życie 1 października 2003 r. Wówczas z datą wsteczną zmieniono art. 15a ustawy zaopatrzeniowej (tj. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin – t.j. Dz.U. 2020 poz. 723) określający zasadę uwzględniania okresów cywilnych w stażu mundurowym.
W efekcie funkcjonariusz, który wstąpił do formacji po raz pierwszy po 1 stycznia 1999 r., otrzyma emeryturę mundurową tylko za okres służby. Za okresy składkowe i nieskładkowe poprzedzające służbę lub składkowe po jej zakończeniu otrzyma mniej korzystną emeryturę z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Konieczność zmian
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) na mocy porozumienia ze związkami zawodowymi służb mundurowych z listopada 2018 r. zobowiązało się uregulować tę kwestię. Niedawno do konsultacji trafił projekt nowelizacji przepisów w tej sprawie przygotowany przez resort.
Zakłada on, że funkcjonariuszom policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej (zabiegają o to też inne formacje – patrz infografika) przyjętym do jednej z tych formacji po raz pierwszy po 1 stycznia 1999 r. a przed 1 października 2003 r., w wysłudze emerytalnej zostanie uwzględniony czas pracy w cywilu. Warunkiem skorzystania z tego rozwiązania jest posiadanie co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych.
Za każdy rok pracy cywilnej doliczany do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru świadczenia, tj. 1,3 proc.
Wprowadzenie doliczania do wysługi emerytalnej okresów pracy cywilnej będzie się wiązało z brakiem możliwości pobierania dwóch emerytur, tj. policyjnej i powszechnej.
Kontrowersyjny staż
Do rządowej propozycji wiele zastrzeżeń mają związki zawodowe służb mundurowych.
– Po dyskusji w ramach Rady Dialogu Społecznego (RDS) nad projektem nowelizacji art. 15a ustawy zaopatrzeniowej wszystkie związki zawodowe służb mundurowych są zgodne, że kryterium 25 lat służby należy usunąć – deklaruje Andrzej Szary z NSZZ Policjantów.
Wtórują mu związkowcy z innych formacji.
– Zaproponowane zmiany pozwalające uwzględnić w wysłudze emerytalnej okresy pracy cywilnej nie są zgodne z oczekiwaniami funkcjonariuszy i nie rozwiązują problemu osób przyjętych do służby po 1 stycznia 1999 r. – mówi Marcin Kolasa, przewodniczący zarządu głównego NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej.
Wyjaśnia, że może się zdarzyć, że funkcjonariusz nie spełni wymogu posiadania odpowiedniego stażu służby, bo zostanie zwolniony z przyczyn od niego niezależnych, np. ze względu na niezdolność do służby z powodu choroby lub inwalidztwa. – Takie osoby nie skorzystają z zaproponowanych zmian – tłumaczy.
Na tę samą kwestię zwracają uwagę związki zawodowe działające w strukturach Państwowej Straży Pożarnej, czyli Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ „Solidarność”, Związek Zawodowy Strażaków „Florian” i NSZZ Pracowników Pożarnictwa. Tłumaczą, że wspomniany warunek jest nieakceptowany w środowisku pożarniczym. W ich ocenie obecna propozycja zmiany przepisów – zamiast dążyć do zrównania statusu funkcjonariuszy – prowadzi do utworzenia kolejnego systemu emerytalnego mundurowych pełniących służbę w formacjach podległych MSWiA.
Podobnie uważa policyjny związek, dlatego proponuje modyfikację. – Postulujemy objęcie projektowanymi regulacjami funkcjonariuszy, którzy rozpoczęli służbę w latach 1999–2012, żeby już nie tworzyć kolejnego wyjątku w systemie – wskazuje Andrzej Szary.
Mnożnik kością niezgody
Związkowcy mają też uwagi do zaproponowanego wskaźnika wzrostu emerytury za okresy składkowe przed przyjęciem do służby. Marcin Kolasa wskazuje, że przepis obowiązującej obecnie ustawy zaopatrzeniowej w stosunku do funkcjonariuszy pozostających w służbie przed 2 stycznia 1999 r. przewiduje przez pierwsze trzy lata mnożnik 2,6 proc., a po tym czasie – 1,3 proc.
– Zaproponowana w projekcie zmiana różnicuje funkcjonariuszy. Przepisy są bowiem korzystniejsze dla tych, którzy pozostawali w służbie przed 2 stycznia 1999 r. – podkreśla szef związku zawodowego pograniczników.
– Wszystkie nasze uwagi przedstawiliśmy na posiedzeniu podzespołu RDS ds. służb mundurowych obecnym na nim przedstawicielom rządu. Otrzymaliśmy zapewnienie ze strony wiceministra spraw wewnętrznych administracji Macieja Wąsika, że wszystkie zostaną przeanalizowane – mówi Andrzej Szary.
Związki chcą objęcia nowymi regulacjami funkcjonariuszy, którzy rozpoczęli służbę w latach 1999–2012, żeby nie tworzyć kolejnego wyjątku w systemie
Beneficjenci zmian
Etap legislacyjny
Projekt
System jest chory(dzisiaj 07:40) Zgłoś naruszenie 171
Jednemu doliczają 5 lat studiów, drugiemu i zawodówkę, a trzeciemu doliczą do służby niewiele. Znam takich co się po jednostce trochę pokręcili i już byli Emerytami ale to z czasów kiedy wyliczano co tylko chcesz
OdpowiedzNiech siedzą do 60 tki(dzisiaj 09:23) Zgłoś naruszenie 92
Kobiety mogą więc czemu nie wyselekcjonowane zdrowe chłopy. W końcu cherlawych i inwalidów tam nie biorą?
OdpowiedzTo coraz większy problem wielu krajów(dzisiaj 11:18) Zgłoś naruszenie 51
Setki tysięcy młodych emerytów na Świecie którym po 40-50 lat trzeba płacić sowite emerytury....Patrz Agent Tomeczek 30lat i emeryt. Taki pożyje do 90 tki. A tak jest wszędzie. Czytałem że budzet MON w 60% idzie na emerytury. Nie można już więcej ładować przywilejów bo to nie etyczne w stosunku do reszty społeczeństwa.
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzkubix(2 minuty temu) Zgłoś naruszenie 10
do arbuz w 100% pana popieram, najbardziej rozśmieszają mnie komentarze dlaczego po 15 latach i wywody osób nie mających żadnego pojęcia o pracy w tych formacjach
arbuz(18 minut temu) Zgłoś naruszenie 10
Co ty pan piszesz Po 15 latach dostajesz 40 procent tego co zarabiasz Poczytaj troszkę a nie pisz pan bzdur Po drugie wpłacałem na fundusz emerytalny w drugim filaze i go zabrali Po trzecie dlaczego maja praca w cywilu ma nie być doliczona do obecnej pracy tz mam te lata wyzuci i 10 lat tak sobie poszło w niebo
Krzysztof M.(dzisiaj 09:53) Zgłoś naruszenie 32
Oddajmy bezpieczeństwo wewnętrzne kraju w ręce chińskiej mafii. Wyjdzie taniej, ba nawet sądownictwo będzie można ograniczyć, przewlekłość procesów odpadnie. Straż pożarną też do prywatyzacji. Poziom kosztów służb mundurowych w Polsce dławi budżet a efekty coraz mizerniejsze. W średnim powiecie 150 policjantów a patrol nocny to dwie osoby. Emeryci wojskowi 40paręlat a sprzęt w tym wieku musi działać np. okręty podwodne czy bwp-y.
OdpowiedzBolesław Śmiały(dzisiaj 10:35) Zgłoś naruszenie 30
A zróżnicowanie funkcjonariuszy, którzy rozpoczęli służbę w 1989 roku i biorą maksymalnie 50% tego, co ich kolega, który rozpoczął służbę 1990 i na emeryturę odchodzili razem, czyli ten z mniejszą emeryturą służył o rok dłużej?
OdpowiedzMiro(10 minut temu) Zgłoś naruszenie 20
W cywilu są naliczane wszystkie lata pracy więc i w Policji też powinny być naliczane lata pracy. Popieram postulat nszzp i uważam, że tak powinno być.
OdpowiedzTed(dzisiaj 10:22) Zgłoś naruszenie 23
Przelicznik 2,6. proc.powinni otrzymać pracownicy służby zdrowia pracujący przy chorych na `coronawirusa przez cały okres pandemii.Oni są na pierwszej linii frontu narażeni na śmierć a nie służby mundurowe!!!
Odpowiedzker(dzisiaj 12:07) Zgłoś naruszenie 10
a co z funkcjonariuszami od 2012 roku ? czy im się nie należy doliczanie?
OdpowiedzA czemu po 15 latach ???(dzisiaj 12:19) Zgłoś naruszenie 00
Nie można iść na emkę i leżeć do góry wentylem jak inni. Co to za dzielenie na starych i młodych. ????
Odpowiedz